Det er ikke sånn at du er nødt til å rafte, hoppe fallskjerm, sykle ned fra et fjell eller andre ekstreme aktiviteter for å trigge lekeenergien i kroppen. Bak inn litt(-epittegranne) lek i de tingene du allerede gjør:
– går du opp en trapp hver dag og du har blitt så vant til den trappa at det skjer helt uten å tenke; prøv å gå baklengs en dag! …og observer hva som skjer i hodet ditt da!
– skal du ned en trapp – ta gelenderet! Det er gøy det!
– kjedelig joggetur? balanser på betong-klosser eller fortauskanter, lag deg regler for hopping eller sidelengsjogging eller andre «utavboksen-aktiviteter», og kjenn hva det gjør med sinnet ditt
– IKKE kjedelig joggetur? Nyter du det å bare få ligge i en jevn god rytme og kjenne at kroppen fungerer? NYT det, og kjenn hva det gjør med sjela di…
– vondt i hodet? Prøv verdens mest effektive middel: stå på henda! Står du opp ned i et par minutter får du skyldt igjennom blodomløpet i hodet, og er antakelig friskere etterpå (anbefales IKKE til folk med høyt blodtrykk)
– stå gjerne på henda uten å ha vondt i hodet også; det er utrolig bra for humøret
– balansetrening kan gjøres nesten hvor som helst og når som helst. Når du pusser tenna, vasker opp, rører i sausen eller ser TV. Balanse er veldig lurt å ha, god trening for sentralmuskulaturen, gøy for hodet, og – ikke minst: veldig trenbart (man blir fort mye flinkere)
– på tur med bikja? tren inn noen unyttige sirkustriks! Hunder elsker å få oppgaver, og selv om de er unyttige for menneskeheten, er det meget meningsfullt for en hund å få ros for ettellerannet av sin leder – for eksempel å hoppe over en tømmerstokk, krype gjennom et rør, bære avisen, eller sitte og vente litt mens du går videre.
– eller lær hesten at det ikke er farlig med et rovdyr som hopper opp til rovdyret som sitter på ryggen dens, mens den står stille og syns alt er greit (ref bilde)host-102