Jeg ELSKER å leke. Og jeg ELSKER å få andre til å leke, og da er det jaggu fint at jeg får jobbe med akkurat det!  Hver gang jeg er på jobb opplever jeg magien mellom mine gjester som får samspille gjennom lek og utvikling og utfordring av egne grenser.

Jeg tror faktisk at når man leker, og kroppen fylles av godstoffer som endorfiner, dopamin og adrenalin, så fungerer dette på kroppen som smertestiller, ungdomskilde og immunstyrkende middel.

Kloke og lure folk og filosofer har sagt mye om lek. Men hva sier forskning? JO – blant annet; Den delen av hjernen som styrer hva vi føler om livet, aktiveres når vi gjør noe vi synes er gøy. Forskning viser også at lek utvikler en rekke egenskaper og gode koblinger i hjernen til barn akkurat mens de leker: moral, konfliktløsning, kommunikasjon, kompromiss, tillit, fantasi, sosial trening, empati, kjønnsroller, hensyn, innlevelse, selvstendighet, rettferdighet, begrepsbygging og språk. Hvorfor skulle dette være annerledes for voksne?  Og ikke nok med det – amerikanske Stephen Jepson påstår at lek i det daglige holder aldrende hoder fra å sløve hen, og kan til og med utsette eller hindre naturlige alderskonsekvenser som dårlig hukommelse eller svekket balanse.

Det er ingen grunn i verden til å slutte med å leke bare fordi vi ikke er unger lengre, vi må bare finne VÅR lek, og små drypp av lekeinnslag i hverdagen vår. Barna leker hele tiden – ser de en strek på fortauet hopper de på kryss og tvers av den, eller en valnøtt kan brukes til å trene kaste-og-ta-imot-ferdighetene. Jeg har tidligere tipset om å gå baklengs opp trapper; og vet du – de dagene jeg kommer på å gjøre det på vei til kontoret i stedet for å gå i halvsøvne på «autopilot» eller enda verre: ta heisen opp, så skjer det noe i hodet mitt. Jeg formelig kjenner hvordan hjernehalvdelene må jobbe sammen og hvordan gnister av energi tennes i hjernen.  Så lite som skal til!  Jeg er så heldig at jeg har mye lek i livet mitt, men de som ikke har det kan lett spe på i hverdagen med små drypp som «vekker» hjernecellene og energien litt.

Så – her har du noen del daglige aktiviteter som virkelig vil sette i gang leke-energien og bidra til en bedre helse:

  • Slå hjul. Du kunne det en gang – sjekk hvordan det går å slå hjul nå
  • Stå på hendene – gjerne inntil en vegg. Det er gøy og litt vanskelig (og utrolig bra mot hodepine!)
  • Skli på gelenderet ned trappa (etter å ha gått baklengs opp)
  • Hvorfor ikke danse jenka på kjøkkenet? (pass på at ingen ser deg! Du bor tross alt på sørlandet)
  • Gi deg selv oppgaver som du utfører med tærne – f.eks legge ned og reise opp og sortere en liten gjeng med flasker. Eller plukke opp sokker og truser på fjortisen sitt rom med tærne(?)
  • Gå utenfor stiene, hopp over stubber og kvister
  • Dans foran speilet – digg deg selv litt
  • Tull og tøys litt; overrask noen av de som er glad i deg

VÆRSÅGOD – om du ikke hadde noen nyttårsforsett fra før fikk du det nå, og det burde ligge an til et riktig godt og lekent nytt år fylt med helsebringende fjas.